2013. Július 18.

Melatonin


Mi a melatonin hormon?

 

A napi és évszakos hormonritmus szabályozója. A normális napi és évszakos bioritmust a szerveinkben lévő „genetikai órák” irányítják. Agyunk a szervek ritmusát egymással is szinkronizálja, a földkülönböző helyein, az adott környezet fényerősségéhez való alkalmazkodást pedig ún. nem vizuális fényérzékelés állítja be a szem recehártyáján, a retinán keresztül.

 

Vakok esetében - a vakság típusától függően - lehet a napi periódushiányzó, de megtartott is. A tobozmirigy és az ún. mély agyi fényérzéksejtek a gerincesekben ugyancsak fénymérőként működnek.

Miért felel a melatonin hormon?

 

A tobozmirigy által termelt Melatonin felelős a napi és évszakos ritmus hormonális szabályozásáért, az alvás kiváltásáért meghatározza az alvás-ébrenlét ritmusát. Termelése éjszaka kifejezett, nappal gátlódik, ezzel szabályozza a szervi működéseket, s emiatt változtatja meg az éjszakai mesterséges világítás a szervezet bioritmusát.

 

Melatonin hormon

 

Mit befolyásol a melatonin?

 

A Melatonin befolyásolja többek közt a testhőmérséklet hullámzását, az immunsejtek képződését és működését, az Anti oxidatív folyamatokat, a glükóz szint szabályozását, továbbá a nemi hormonok termelését. A melatoninnal dózisfüggően lehet csökkenteni a testhőmérsékletet, az idegrendszer figyelmi aktivitását, használható altatóként, vagy nyugtatóként is. A Melitonin erős antioxidáns, a szem specifikus betegségeiben is felhasználható, nem csak a tobozszerv, hanem – különböző mértékben – más szervek is termelik.

 

Az éjszakai fény - az utcai világítás révén - főként a nagyvárosokra jellemző. A munkában az éjjeli műszak zavarja leginkább a természetes napi fényperiódust. Hasonló hatású az éjjeli szórakozóhelyek, színházak megvilágítása is. A legtöbben otthonukban is világítanak naplemente után, főleg tévénézéssel igyekeznek megbetegedni. A napi ritmus figyelembe nem vétele stressz hatású az idegrendszerre.

 

Készítette: Tóth Andrea - Alvásszakértő
NOVETEX Matrac Biomanufaktúra




vissza
2013. Július 18.  0 komment  olvasva: 817 alkalommal 

Tovább olvasom

2013. Július 18.  0 komment  olvasva: 1064 alkalommal 

Tovább olvasom

2013. Július 18.  0 komment  olvasva: 1295 alkalommal 

Tovább olvasom

2013. Július 16.  0 komment  olvasva: 1133 alkalommal 

Tovább olvasom

2013. Július 10.  0 komment  olvasva: 1156 alkalommal 

Tovább olvasom